Punaisen Kiinan häikäisevä näyteikkuna

Shenzhen Jorma Virtanen 26.9.2006

Shenzhen on valtava rakennustyömaa.

Shenzhen on valtava rakennustyömaa.

Hongkongin kupeessa sijaitseva Shenzhen on punaisen Kiinan kapitalistisen talousihmeen häikäisevä näyteikkuna. Vajaassa 30 vuodessa vaatimattomasta kalastaja-yhdyskunnasta on kehittynyt 11 miljoonan asukkaan megapolis lukuisine pilvenpiirtäjineen, hienoine hotelleineen ja kauppakeskuksineen.

Shenzhen on Kiinan kolmanneksi kilpailukykyisin kaupunki ja toiseksi vaurain Shanghain jälkeen.

Guangdongin maakunnassa sijaitseva Shenzhen saa kiittää ällistyttävästä kehityksestään uudistuspolitiikaa, jota Kiina ryhtyi noudattamaan Deng Xiaopingin johdolla vuonna 1978 tapahtuneen Mao Zedongin kuoleman jälkeen. Siitä tehtiin Kiinan ensimmäinen erityistalousalue vuonna 1980. Tavoitteena oli houkutella investointeja Hongkongista.

Hongkongin teollisuus on siirtynyt lähes kokonaan Guangdongiin, joka on Kiinan rikkain maakunta, ja jossa tuotetaan yli kymmenen prosenttia maailman kulutustavaroista.

Hongkongissa sijaitsevan Suomen pääkonsulaatin mukaan Hongkongia ympäröi taloudellinen kehitys, joka hakee vertaistaan koko maailmassa. Shenzhenjoen molemmin puolin ihmiset puhuvat samaa kieltä, kantoninkiinaa, mikä on helpottanut kanssakäymistä.

Guangdongissa toimii lukuisia suomalaisyrityksiä. Suomella on pääkonsulaatit maakunnan pääkaupungissa Guangzhoussa eli Kantonissa ja Hongkongissa. Kumpaankinkin kaupunkiin pääsee Finnairin reittilennoilla.

Siirtotyöläiset mukaanlukien Guangdongissa arvioidaan olevan runsaat 100 miljoonaa asukasta. Heistä noin 40 miljoonaa asuu Helmijoen suiston alueella, jonka osuus Guangdongin kansantuotteesta on peräti 80 prosenttia.

Kiinan viidestä erityistalousalueesta kolme sijaitsee Guangdongissa. Kaksi muutakin sijaitsevat Etelä-Kiinan rannikkoalueella.

Ruuhka-aikoina Shenzhenin kadut ovat täynnä autoja.

Ruuhka-aikoina Shenzhenin kadut ovat täynnä autoja.

Rajaton autonälkä

Shenzhenin talous on viime vuosina kasvanut runsaan 16 prosentin vuosivauhdilla. Vauraus perustuu muun muassa korkean teknologian teollisuuteen, maailman neljänneksi suurimpaan satamaan sekä kehittyneisiin rahoituspalveluihin.

Shenzhenissä on 57 yli 100 metriä korkeaa rakennusta ja 16 yli 200 metriä korkeaa rakennusta. Korkein pilvenpiirtäjä, Shun Hing Square kohoaa 384 metrin korkeuteen. Vuonna 1996 valmistunut rakennus on maailman kahdeksanneksi korkein.

Metro avattiin liikenteelle joulukuussa 2004. Tällä hetkellä linjoja on kaksi ja vuonna 2010 niitä pitäisi olla jo viisi. Vaikka julkinen liikenne toimii hyvin, kiinalaisten autonälällä ei ole mitään rajaa. Shenzhenin liikenne on kasvanut yli 100 000 uuden auton vuosivauhdilla. Guangzhoussa Japanin autojäteillä, Hondalla, Nissanilla ja Toyotalla, on kokoonpanotehtaat, joiden vuosituotannoksi vuonna 2010 arvioidaan miljoona autoa.

Leveillä kaduilla ja moottoriteillä liikenne näyttää sujuvan ruuhka-aikoja lukuunottamatta melko hyvin. Ruuhkat ovat kuitenkin valtaisat, kun jotain odottamatonta tapahtuu.

Shekoun turistialueella katsellaan kiikareilla Shenzhen-joen yli Hongkongiin.

Shekoun turistialueella katsellaan kiikareilla Shenzhen-joen yli Hongkongiin.

Lännen makeaa kiikarilla

Shenzhenissä pukeudutaan tyylikkäästi. Enää on vaikea erottaa kiinalaista japanilaisesta ainakaan vapaa-ajan pukeutumisen perusteella. Kamerakännykkä on lähes jokaisella vastaantulijalla.

Turistin on Shenzhenissä hyvä olla. Ihmiset ovat ystävällisiä. Viiden tähden hotelleissa loistoluokan palvelua saa kohtuuhintaan.

Miljoonille kiinalaisille kukoistava Hongkong on edelleenkin saavuttamaton unelma. Sinne pääsemiseksi tarvitaan viisumi. Shekoun turistialueella lännen makeaa voi maistella maksua vastaan kiiakreilla yli Shenzhen-joen.

Hongkongista Shenzheniin ja päinvastoin pääsee autolla, junalla tai norjalaisvalmisteisella katamaraanilla alle tunnissa. Rajamuodollisuudet ovat tiukat ja asialliset, mutta lyhyet.

Siirtotyöläiset ahertavat Shenzhenin rakennustyömailla yötä päivää.

Siirtotyöläiset ahertavat Shenzhenin rakennustyömailla yötä päivää.

Siirtotyöläisiä riittää

Shenzheniä rakentavat yötä päivää miljoonat siirtotyöläistet. Heillä ei ole pysyvää asumisoikeutta, joka on aiheuttanut katkeruutta. Hongkongilainen laatulehti South China Morning Post kirjoitti syyskuussa mellakoista, kun jatkuviin tarkastuksiin tympääntyneet siirtolatyöläiset ja poliisi ottivat yhteen Guandongin Foshanissa.

Siirtotyöläisiä kuitenkin riittää, sillä parhaimmillaan vajaan tuhannen jenin eli sadan euron kuukausipalkka on paljon enemmän kuin mitä elämä sosialistisella maaseudulla voi tarjota.

Sosiaalinen eriarvoisuus ilmenee myös rikollisuuden lisääntymisenä, josta muun muassa hongkongilaislehdet ovat raportoineet. Shenzhenin kaduilla näkyy myös jonkin verran kerjäläisiä.

Shenzhenissä edullista tavaraa on tarjolla yllin kyllin. Kaikkeen halpaan ei kannata kuitenkaan sortua. Shenzhenin Luohun alueen tyylikkäimmässä kauppakeskuksessa myytiin syyskuussa "Sonyn" kahden gigan muistitikkua 120 juanilla eli noin 12 eurolla.

Hinta epäilytti, ja koeostos tuottikin odotetun tuloksen: muistitikku imaisi miltei täyden määrän tiedostoja, mutta ei enää suostanut antamaan niitä takaisin.

http://www.shenzhenwindow.net/

Lisää kuvia Shenzhenistä