Autolautalla Latviaan

Kuressaare Jorma Virtanen 1.10.2005

Ms Scania Ventspilsin matkustajasatamassa.

Ms Scania Ventspilsin matkustajasatamassa.

Saarenmaalainen SLK Ferries -varustamo aloitti keväällä autolauttaliikenteen Saarenmaan Mõntun satamasta Latvian Ventspilsiin. Reitti osoittautui heti menestykseksi. Varustamon M/S Scania kuljetti 18. toukuuta-25. syyskuuta välisenä aikana kaikkiaan 15 149 matkustajaa ja 3 275 autoa.

Kiinnostus oli siksi suurta, että varustamo jatkoi liikennöintiä vielä syyskuussa. Ensi vuonna liikenne käynnistyy 1. toukokuuta.

Eniten matkustajia oli Latviasta. Toisella ja kolmannella sijalla olivat virolaiset ja liettualaiset. Matkustajien joukossa oli paljon myös suomalaisia ja saksalaisia. Heinäkuussa Scanialla matkusti 23 maan kansalaisia.

Ventspilsistä on tulossa entistä tärkeämpi autolauttaliikenteen risteyssatama, kun Ruotsista ja Saksasta Latvian Liepajaan ajaneet autolautat ottavat uudeksi satamakseen Ventspilsin. Ensi vuonna Ventspilsistä pääsee autolautalla Saarenmaan lisäksi Ruotsin Nynäshamniin ja Karlshamniin sekä Saksan Lübeckiin ja Rostockiin.

Mõntun satama sijaitsee lähellä Sõrven niemen kärkeä 43 kilometriä Kuressaaresta etelään. Sieltä 63 kilometrin matka yli Irben salmen kestää neljä tuntia. Tanskan Aalborgissa vuonna 1972 valmistuneessa Scaniassa on tilaa 300 matkustajalle ja 60 henkilöautolle tai 36 henkilöautolle ja 4 linja-autolle.

SLK Ferries -varustamon emoyhtiö Saaremaa Laevakompanii suunnitteli joitakin vuosia autolauttayhteyden avaamista Kuressaaren ulkosatamasta Roomassaaresta Riikaan. Kymmenen tuntia kestänyt koematka osoittautui kuitenkin liian pitkäksi. Myöhemmät suunnitelmat katamaraaniliikenteen aloittamisesta Roomassaaren ja Riian välillä eivät myöskään toteutuneet.

Laivanvarustaja Krisjanis Valdemarsin patsas Ventspilsin sataman Ostas-kävelykadulla.

Laivanvarustaja Krisjanis Valdemarsin patsas Ventspilsin sataman Ostas-kävelykadulla.

Ventspils elää satamasta

Ventspilsiin tulo on vaikuttava. Matkustajat voivat ihailla vilkasta satamaa ja suuria valtamerialuksia, kun Scania lipuu pitkin Ventajokea aivan kaupungin keskustan tuntumassa sijaitsevaan matkustajasatamaan.

Ventspils on siisti kaupunki. Keskustan vanhoja taloja on korjattu neuvostomiehityksen jäljiltä, kadut ovat hyvässä kunnossa, kaupungissa on upeita puistoja, suihkulähteitä ja patsaita. Itämeren rannalla on hieno hiekkaranta, monipuolinen ulkoilmamuseo, ankkuripuisto, lasten leikkipuisto, Aquapark-vesipuisto sekä Latvian parhaiten varustettu leirintäalue.

Ventspilsin vuonna 1997 valmistuneessa olympiakeskuksessa on yleisurheilu- ja jalkapallostadion, monikäyttöinen koripallohalli, jäähalli, yleisurheiluhalli, uimahalli sekä hotelli. Ventspilsin merkittävimmät nähtävyydet ovat Ventajoen rannan Ostas-kävelykatu sekä 1200-luvulta peräisin oleva Saksalaisen ritarikunnan linna.

Noin 44 000 askukkaan Ventspilsin vauraus perustuu satamaan. Se oli entisen Neuvostoliiton suurin raakaöljyn vientisatama. Vuonna 1997 Ventspilsin kautta kulki lähes neljännes Venäjän koko öljynviennistä. Primorskin (Koivisto) öljysataman valmistuttua venäläisen öljyrahdin määrä on tuntuvasti vähentynyt, mutta lannoitteiden, hiilen ja kemikaalien kuljetukset jatkuvat vilkkaana. Noin 20 prosenttia maailman kaliumkarbonaatista eli potaskasta kulkee Ventspilsin sataman kautta.

Venstpils on myös vapaasatama, jossa tuotetuista tavaroista ja palveluksista yritykset saavat verohelpotuksia.

Tobago-kauppakeskuksen veturi on suomalais-ruotsalainen Rimi-hypermarket.

Tobago-kauppakeskuksen veturi on suomalais-ruotsalainen Rimi-hypermarket.

Tobagoa muistetaan

Ventspilsin suurin kauppakeskus on nimetään Tobago. Sen veturina on Keskon ja ruotsalaisen ICA:n yhteisesti omistama Rimi Hypermarket, entinen Keskon Citymarket. Ventspilsissä on myös Tobago-niminen matkatoimisto.

Tobago viittaa Puolan alaiseen Kuurinmaan herttuakunnan aikaan (1562-1795). Herttua Jaakon eli Jakob Kettlerin (1642-1682) aikana Kuurinmaa vaurastui ennennäkemättömästi. Jaakko rakennutti suuren kauppalaivaston ja perusti niiden tukikohdiksi Ventspilsin (Windau) ja Liepajan (Libau). Näistä satamista huollettiin kahta Jaakon hankkimaa siirtomaata, joita olivat Länsi-Intian saariston Tobago (1642) ja Gambia (1651) Afrikan länsirannikolla.

Tuolloin Itäiseksi Hollanniksi kutsutun Kuurinmaan herttuakunnan siirtomaavalta ei muodostunut kuitenkaan pitkäikäiseksi. Vuonna 1661 Gambian siirtokunnan valloittivat englantilaiset ja Tobagon saaren hollantilaiset.

Herttua Jaakon ajasta muistuttaa Hercogs Jekabs -niminen alus, joka toukokuusta lokakuuhun kuljettaa turisteja seitsemän kertaa päivässä Ventajoen jylhässä satamamaisemassa.

http://www.slkferries.ee/

Lisää kuvia Ventspilsistä