Norröna plöjer livslinjen

Tórshavn Jorma Virtanen 1.9.2004

Norröna är en ståtlig syn, när hon anländer till Tórshavns hamn.

Norröna är en ståtlig syn, när hon anländer till Tórshavns hamn.

M/S Norröna, som byggdes på ett varv i Lübeck för två år sedan är ett viktigt fartyg för Färöarna. Hon är en bilfärja, fraktfartyg och kryssningsfartyg i samma paket.

Smyril Line -rederiets marknadsdirektör Sámal Arnoldson talar om livslinjen.

-Norröna är ett oersättligt fartyg för Färöarnas turism. Med det forslas även långtradare, som transporterar fisk tlll de europeiska marknaderna. För kryssninsresenärer är en del av hytterna speciellt högklassika.

Norröna trafikerar enligt veckotidtabell från Danmarks Hanstholm och Norges Bergen till Färöarna, Shetland och Island.

-Island är vår huvudprodukt inom persontrafiken. I år prövar vi även med vintertrafik dit på grund av växande frakt. Då avlöper fartyget icke till Bergen, säger Arnoldson.

Norröna anlöper en gång i veckan Islands Seydisfjördur. Under denna tid kan bilturisterna cirkulera i sagornas ö antingen norrut eller söderut.

Det är lätt att röra sig med bil på Färörana.

Det är lätt att röra sig med bil på Färörana.

Tvångsuppehåll på Färöarna

Norrönas sommartidtabell var så planerat, att resandena från Hantsholm till Island var tvungna att stanna två dagar i Färöarnas huvudstad Tórshavn, medan fartyget under tiden avvek till Shetlands Lerwick och Bergen.

-Under två dagar får man en bra bild av Färöarna. Längs asfalterade vägar och tunnlar samt med färjor kommer man fram till de avlägnaste byar. Det räcker med betjäningar och även den offentliga trafiken fungerar väl. För dem som ett besök på Färöarna ej intresserade, kunde börja resan från Bergen, förklarar Arnoldson.

Färöarna är ett till Danmark hörande autonomiskt landskp, vars terräng är ett av sund och fjordar splitrat bergsland. På de kala öarna kan turisten efara en skymt av det arktiska utan att dock befinna sig på arktiskt område.

Enligt Arnoldson är det tryggt även för en ovan att köra, bara man iakttager normal försiktighet.

Under tiden maj-september transporterade Norröna c.a 20 000 passagerare per månad. Under vintern är antalet mindre.

Norrönas inredning tyder på ett fint fartyg.

Norrönas inredning tyder på ett fint fartyg.

Maskineffekten räcker till

Sista lördagen i augusti avgick Norröna från Hantsholm fyra timmar försenad. Orsaken var enligt Arnoldson den, att från Island kom 176 husbilar, vilkas lastning tog tid.

Till morgonsömnigas besvikelse anlände fartyget till Tórshavn i tid klockan sex på morgonen.

-Norröna har så mycket maskineffekt, att den tar fast även långa förseningar, säger Arnoldson.

Norrönas föregångare hette även Norröna, men den var betydligt mindre och gungade känsligt i Nord-Atlantens vågor. Gamla Norröna seglar nu på världshaven som missionsfartyg.

Översättning: Bengt Karlsson, Åbo, Finland

http://www.smyril-line.fo/