Tommi Mäkinen nautiskeli Saarenmaan rallissa

Kuressaare Jorma Virtanen 15.10.2004

Tommi Mäkisen tiedotustilaisuus oli iso mediatapahtuma Kuressaareessa.

Tommi Mäkisen tiedotustilaisuus oli iso mediatapahtuma Kuressaareessa.

Saarenmaan rallin seuratuin kuljettaja oli nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen, joka kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella näytti taitojaan VIP-autona toimineen N-ryhmän Subaru Imprezan ratissa.

Kilpailemisen MM-tasolla viime kauteen päättänyt Mäkinen tuli Saarenmaalle esittelemään Tommi Mäkinen Racing Oy:n rakentamaa N-ryhmän Subarua, joka rallin avauspäivänä lauantaina oli Kuressaaren kulttuurikeskuksessa rallikansan ihmeteltävänä.

Mäkisen tiimi esitteli ensimmäisen Subarunsa viime kesäkuussa. Tulikasteensa Puuppolassa normaalista henkilöautosta rakennettu kilpuri sai Itärallissa, jossa Jarkko Miettinen kartturinaan Mikko Markkula sijoittui hienosti toiseksi.

Suomen MM-osakilpailussa, Neste-rallissa elokuussa Tommi Mäkinen Racingin väreissä kiitäneitä kahta Subarua kuljettivat australialainen Chis Atkinson ja slovakialainen Josef Beres. Atkinson kartanlukijanaan veljensä Ben oli N-ryhmän seitsemäs ja kokonaiskilpailussa sijalla 33. Myös 19-vuotias tulevaisuuden lupaus Beres ajoi hyvin, mutta joutui lopulta keskeyttämään.

Tommi Mäkinen Racing toimii Subarun N-ryhmän ralliautojen maahantuojana, jonka markkinointialueena ovat Pohjoismaat ja Baltian maat. Subarun kanssa Mäkisen yritys tekee yhteistyötä testauksessa sekä välittää japanilaisvalmistajan varaosia rallimarkkinolle.

Muita yhteistyökumppaneita ovat Shell, iskuvaimentimien valmistaja ZF Sachs Race Engineering sekä italialainen varuste- ja tarvikevalmistaja Toora.

Puuppolassa Mäkisen opastuksella toimii myös rallikoulu, jossa ajotuntumaa ovat hakeneet kotimaiset ja ulkomaaliset tulevaisuuden lupaukset.

Ralliautot kiinnostivat kansaa Kuressaaren keskusaukiolla.

Ralliautot kiinnostivat kansaa Kuressaaren keskusaukiolla.

Paljon suomalaisia

Tommi Mäkisen tiedotustilaisuus Kuressaaressa oli iso mediatapahtuma. Paikalla olivat televisioryhmät Virosta, Latviasta ja Liettuasta.

Mäkinen sanoi arvostavansa sitä, että innostus ralliautoiluun on suurta Baltian maissa. Saarenmaan rallin hän nosti tunnetuimmaksi Baltian maiden ralliksi Suomessa.

-Täällä on paljon suomalaisia kilpailijoita ja myös innostunutta suomalaista rallikansaa.

Mäkinen kertoi jatkavansa rallimaailmassa, vaikka kilpaileminen MM-tasolla onkin hänen kohdallaan taaksejäänyttä elämää.

-Täällä Saarenmaalla on ilo ajaa muutama pikataival, mutta tämä tapahtuu rauhallisesti ilman suurempia riskejä.

Edellisen kerran Mäkinen ajoi Subarua nolla-autona syyskuun alkupuolella Japanin MM-rallissa.

Ralliautot odottivat lähtöä Kuressaaren Lossikadulla.

Ralliautot odottivat lähtöä Kuressaaren Lossikadulla.

Kolme WRC-autoa

Saarenmaan ralli järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1974. Tuolloin sen nimenä oli Tehumardi-ralli. Koska alkuvuosina järjestettiin useampia ralleja samana vuonna, tämänvuotinen ralli oli järjestyksessään 37:s.

Ralliin starttasi Kuressaaren keskusaukiolta ennätykselliset 112 autoa. Kilpailijoita oli seitsemästä maasta: Virosta, Latviasta, Liettuasta, Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Venäjältä.

Tänä vuonna rallissa oli mukana kolme WRC-autoa. Suosikkina 3 000 euron pääpalkintoa lähti tavoittelemaan viimevuotinen voittajapari Thomas Schie ja Ragnar Engen Norjasta Toyota Corollalla.

Riihimäkeläinen Jari Viita kartanlukijaan Timo Hantunen starttasi matkaan Ford Focuksella, jolla Viron ralliässä Marko Märtin voitti viime vuonna Nesterallin. Kolmas WCR-auto oli niin ikään Toyota Corolla, jota lähti kiidättämään toissa vuoden voittaja Margus Murakas. Tällä kertaa hänen kartanlukijanaan oli Aare Ojamäe.

http://www.tommimakinen.com/

Lisää kuvia Saarenmaan rallista