Sillamäen sataman öljylaiturin kulkusyvyys on 16 metriä.
Kun suomalaistoimittajia vieraili Sillamäen satamassa marraskuun alussa, ratapihalla ei näkynyt ainoatakaan tavarajunaa. Satamassa oli yksi latvialainen rahtialus. Venäjän boikotti puree.
Tõnis Seesmaan usko ei kuitenkaan horju. Hän on Sillamäen sataman kiinteistöyhtiön Silport Kinnisvara AS:n johtokunnan jäsen.
- Sataman sijainti on erinomainen. Venäjän rajalle on vain 25 kilometriä. Sillamäelle venäläisyrityksiä houkuttaa pääsy EU:n sisämarkkinoille.
Satamaa hallinnoi AS Sillamäe Sadam -yhtiö, josta Silmet omistaa puolet. Toinen puolisko kuuluu kahdelle venäläiselle liikemiehelle.
Sillamäen sataman ensimmäinen vaihe valmistui lokakuussa 2005 ja toinen vaihe on rakenteilla.
Vironia lopetti
Aallonmurtajan päässä on kaksi satamalaituria: 320 metriä pitkä öljylaituri ja 500 metriä pitkä yleinen lastauslaituri.
öljylaiturin kulkusyvyys on 16 metriä, mikä mahdollistaa suurimpien Itämerellä liikkuvien laivojen pääsyn satamaan. Toisen laiturin kulkusyvyys on 12 metriä. Tätä laituria käytti Kotkasta Sillamäelle liikennöinyt Narva Linen matkustaja-autolautta Vironia.
Vironia lopetti liikennöinnin kannattamattomana lokakuun loppupuolella. Seesmaan mukaan Sillamäellä luotetaan kuitenkin siihen, että uusi operaattori aloittaa autolauttaliikenteen ensi keväänä.
Suurimpana Sillamäen sataman pullonkaulana Seesmaa mainitsee Narvan ja Venäjän Ivangorodin yhdistävän sillan, joka on kapea ja huonokuntoinen. Rekkajonot rajalla ovat pitkiä.
Sillamäen sataman ensimmäinen vaihe valmistui lokakuussa 2005.
Hurjat visiot
Sillamäellä on valmiina tai rakenteilla terminaalit muun muassa öljytuotteille, nestemäisille kemikaaleille ja lannoitteille, LPG-nestekaasulle sekä kontti- ja rahtiliikenteelle.
Satamassa olevien raideparien määrää aiotaan lisätä nykyisestä neljästä kahdeksaantoista. Aallonmurtajien välissä on noin 50 hehtaaria mereltä vallattua maata, jonne satamaprojektin kolmannessa vaiheessa on suunnitteilla konttiterminaali.
Kun Seesmaa visioi satamaan useita pilvenpiirtäjiä, suomalaistoimittajat luulevat sitä vitsiksi. Kaikki on kuitenkin mahdollista, Virossa kun ollaan.